Gardet Silfverdrake
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

+10
Hellie
Sote
Lovis
Sgt Dierek
Phantomim
Trollis
Pleu
Mr. M
Törna
Janil
14 posters

Sida 2 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Sgt Dierek ons nov 04, 2009 12:59 am

Tror ingen har registrerat gardet Silverdrake som varumärke oavsett förening. Den diskussionen är för situationen fruktansvärt irrelevant. Om jag tar med mig ett gäng kapûler och bestämmer mig för att vi är silverdrakarnas garde går det precis lika bra. Det som är lite läskigt är hur en så stor del av en förening har vridit sig ur och bildat en egen utan dialog. Jag vet inte om jag satt här nere i söder med näsan i det blå men jag trodde det här var ett genomtänkt och planerat beslut. Kan någon människa säga vad jag skrivit upp mig på för något? Hafsigt gjort.
Sgt Dierek
Sgt Dierek
Sergeant
Sergeant

Age : 36
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Left_bar_bleue15 / 10015 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-10

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Trollis ons nov 04, 2009 1:39 am

Näsan i det blå tror jag.
Trollis
Trollis
Kapten
Kapten

Age : 34
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Left_bar_bleue80 / 10080 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-23

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Törna ons nov 04, 2009 1:47 am

Gulligt. Jag ringde dig, Robin, innan lajvet och bad om skjuts av huset, varpå du tvärvägrade. Inte förrän Jag bad Per prata med dig så hade vi ingen skjuts av huset. Till mig sa du att vi möjligtvis, kanske, kunde låna släp, men med ett stort kanske.

Och eftersom vi ändå ska prata om att dela saker, så lånade vi ut gruppens enda fungerade skruvdragare till er grupp, vilket gjorde att vi i sista stund inte hade en fungerande skruvdragare.

Utöver det missade du att dela med dig av informationen att med utlåningen av huset inte ingick SKRUV (vilket jag tog för självklart). Vilket jag då bekostade med privata pengar. Du förklarade inte heller att det inte fanns sängar, vilket jag också antog ingick i lånet. Varpå Torvald vänligen hämtade Silfvereks sängar hos Drakhierta, utan att begära ersättning.

Och när jag satt i styrelsen hade vi bara ett par utgifter: ljus till rollspelsgruppen, en ljusstake till rollspelsgruppen, och en pärm till papper. Vilka utgifter utöver dessa, gick till Silfverdraken? Gruppmedlemmarna stod själva för uniform, sköldar, svärd, m.m. Inga av dessa skulle täckas av föreningen, per beslut av styrelsen. Pilarna betalade Silfverek, tills dess att föreningen överhuvud taget hade NÅGRA som helst pengar. Men de kan vi absolut köpa av er såvida ni inte vill ha kvar dem. Vilka andra utgifter är det vi talar om?
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Phantomim ons nov 04, 2009 1:51 am

Tack Martina! Är det nån mer som tvivlar på beslutet eller tycker att vi liknar yra höns?
Phantomim
Phantomim
Skuggdiktator
Skuggdiktator

Age : 34
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-19

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Bajs ons nov 04, 2009 2:18 am

Ja de finns några stycken som diskuterar det.

Bajs
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Mr. M ons nov 04, 2009 2:38 am

Bajs skrev:Ja de finns några stycken som diskuterar det.

Kom med nåt konstruktivt istället.

Mr. M
Soldat
Soldat

Age : 30
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Left_bar_bleue5 / 1005 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Bajs ons nov 04, 2009 2:41 am

Kan inte än då det diskuteras emellan några stycken hur vi ska göra med allt detta då det känns som vi blivit lurade på olika sätt. Återkommer senare när vi har diskuterat mer hur vi ska göra utan att ha andra som lägger in saker i våra diskussioner.

Bajs
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Mr. M ons nov 04, 2009 2:47 am

Blir det inte lättare att ta allt på en gång när det är klart?

Anledningen att jag reagerade var att jag tolkade ditt inlägg som en aning fientligt mot Törna och Phantomin (ursäkta om jag misstolka). Jag tänker inte uttala mig om vad som hänt/händer då jag inte har en blekaste aning men vi kommer inte lösa problemet med att kasta skit. Åter igen, ursäkta om jag misstolkade dig.

Mr. M
Soldat
Soldat

Age : 30
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Left_bar_bleue5 / 1005 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Janil ons nov 04, 2009 3:40 am

Sote skrev:Ser inget skäl för Nifelfang att ha kvar Gardet som grupp iochmed att hela gardet lämnar nifelfang och om nån stannar kvar så är det ej för att lajva med den tomma gruppen gardet

Det finns så många skäl för föreningen att vilja ha kvar gardet inom Nifelfang att vi förmodligen inte kommer att lyckas med att räkna upp alla, men vi kan göra ett försök att få med några av punkterna.

Till att börja med utgör gardet närmare halva vår förening. Det är oacceptabelt för vilken förening som helst att utan vidare svika hälften av medlemmarna. Vi måste göra allt vi kan för att våra medlemmar ska trivas i föreningen.

Förlusten av gardesgruppen är dessutom något som skulle påverka resterande del av föreningen. Som redan konstaterat siktar föreningen på att kunna erbjuda utrustning som så många grupper som möjligt kan använda sig av. Om gardet försvinner får vi mindre pengar som kan användas till sådan utrustning, vilket gör att även grupper såsom Tiberias följe (Tiradkampanjen) blir lidande.

Sedan får vi verkligen inte glömma de medlemmar i gardet som inte vill gå med i den nya föreningen. Det finns ett antal medlemmar som har lajvat gardister och som vill fortsätta med det inom Nifelfang och det finns säkerligen de i föreningen som just nu inte tillhör gardet men som i framtiden tänkt göra det. Därtill har vi alla framtida lajvare som kommer att ansluta sig till vår förening och som vi också vill kunna erbjuda samma möjligheter. Särskilt fokus ligger väl dock på de inom föreningen som inte vill lajva med den nya föreningen men som ändå äger utrustning med Silfverdraken på.
Janil
Janil
Desertör
Desertör

Age : 40
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Törna ons nov 04, 2009 4:02 am

Om det finns folk som vill vara en del av gardesgruppen, så förhindrar inte det dem att gå med i den nya föreningen. Sen om de väljer att inte göra det är ju inte det föreningens fel. Och vad hindrar folk att gå med i fler föreningar?

Som sagt tidigare så ligger fokus på lajvgruppen Gardet, och det är det den nya föreningen kommer att satsa 100 % på. Jag förstår inte varför någon som vill lajva som en del av gardet skulle ha något emot att gå med i föreningen.

Och de som har utrustning med Silfverdraken som de inte vill ha, kan antingen sälja den till andra medlemmar i gardet, eller måla över silfverdraken. Det var det tal om redan innan våren; att det var lätt att måla över drakarna.

Hur som helst: Praktiska lösningar.

  • Medlemmar av Nifelfang som inte vill behålla sin utrustning med Silfverdraken får gärna sälja sin utrustning till medlemmar i gardet.
  • De pilar som finns kvar är jag intresserad av att köpa till inköpspris.
  • Annan utrustning som Nifelfang inte vill ha kvar, med Silfverloggan, köpes gärna. Pris får diskuteras senare.
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Hellie ons nov 04, 2009 4:44 am

Bajs skrev:Kan inte än då det diskuteras emellan några stycken hur vi ska göra med allt detta då det känns som vi blivit lurade på olika sätt. Återkommer senare när vi har diskuterat mer hur vi ska göra utan att ha andra som lägger in saker i våra diskussioner.

Du får ursäkta att jag finner det väldigt svårt att ta en anonym gästinloggare vid namn "Bajs" seriöst, du förstår nog mitt resonemang.

Kan du definiera dessa "vi" du talar om? I vilket fall så tror jag inte att förlusten av en person som inte ens brytt sig om att registrera eller identifiera sig på Gardesforumet kommer ha särskilt stor inverkan på de kvarvarande Silfverdrakarna, och jag ser inte heller varför de skulle vilja ha med någon med så uppenbart lite engagemang. Men, inte mitt område att bestämma om sådant.

Janil skrev:Det finns så många skäl för föreningen att vilja ha kvar gardet inom Nifelfang att vi förmodligen inte kommer att lyckas med att räkna upp alla, men vi kan göra ett försök att få med några av punkterna.

[...]

De punkter du räknat upp, i kombination med vad jag har läst tidigare i tråden, gör gör det självklart i frågan varför Nifelfang vill ha kvar Gardet som undergrupp, samt vad ni skulle tjäna på det. Däremot så finner jag väldigt få praktiska anledningar till varför Gardet skulle vilja stanna under er, när ni egentligen inte har någonting som dem skulle behöva. I höstas var det enda de behövde från er hus, vilket nu är införskaffat av Phantomin, pilar, vilket lätt går att införskaffa eller göra nya, samt vaktbrickorna med Silfverdraken på, vilket inte användes i någon större utsträckning på lajvet. Att det sedan förekom någon tusenlapp i som betalning för diverse saker som förmodats ingått i lånet är en annan fråga.

Rent ekonomiskt skulle Gardet enbart tjäna på att bli en egen förening med eget bidrag från Sverok, och med en sådan minimal anmälningsavgift som 50:- ser jag inte något hinder för folk att bli medlemmar i båda föreningarna om de så skulle vilja.

Utöver rekvisita som Gardet inte behöver eller inte kommer behöva inom en snar framtid som egen förening så har ni ingenting av värde att erbjuda Silfverdraken.
Hellie
Hellie
Löjtnant
Löjtnant

Age : 32
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-09-16

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Janil tor nov 05, 2009 10:18 pm

Törna skrev:Gulligt. Jag ringde dig, Robin, innan lajvet och bad om skjuts av huset, varpå du tvärvägrade. Inte förrän Jag bad Per prata med dig så hade vi ingen skjuts av huset. Till mig sa du att vi möjligtvis, kanske, kunde låna släp, men med ett stort kanske.

Och eftersom vi ändå ska prata om att dela saker, så lånade vi ut gruppens enda fungerade skruvdragare till er grupp, vilket gjorde att vi i sista stund inte hade en fungerande skruvdragare.

Utöver det missade du att dela med dig av informationen att med utlåningen av huset inte ingick SKRUV (vilket jag tog för självklart). Vilket jag då bekostade med privata pengar. Du förklarade inte heller att det inte fanns sängar, vilket jag också antog ingick i lånet. Varpå Torvald vänligen hämtade Silfvereks sängar hos Drakhierta, utan att begära ersättning.

Och när jag satt i styrelsen hade vi bara ett par utgifter: ljus till rollspelsgruppen, en ljusstake till rollspelsgruppen, och en pärm till papper. Vilka utgifter utöver dessa, gick till Silfverdraken? Gruppmedlemmarna stod själva för uniform, sköldar, svärd, m.m. Inga av dessa skulle täckas av föreningen, per beslut av styrelsen. Pilarna betalade Silfverek, tills dess att föreningen överhuvud taget hade NÅGRA som helst pengar. Men de kan vi absolut köpa av er såvida ni inte vill ha kvar dem. Vilka andra utgifter är det vi talar om?

Törna. Släpet tillhör min pappa. Jag kan inte utan vidare låna ut det till folk. Han vill inte heller låna ut det till folk hur som helst. Därför fick ingen låna släpet. Vad nu det har att göra med någonting.

Eftersom du för tillfället satt i styrelsen borde du ha haft koll på att föreningen inte äger några sängar. Jag äger två sängar och fogden äger fyra. Jag förstår inte riktigt hur du kunde anta att jag skulle spåra upp fogdens sängar och köra dem till lajvet bara för att jag sagt att jag ska få ut huset? Ingenstans nämndes sängar, kistor, bänkar, bord eller andra möbler. Vad gäller skruv till huset är jag så gott som helt säker på att vi hade med det.

För ett tag sedan skickades ett mail ut till alla medlemmar, inklusive dig. I mailet finns våra årsmöteshandlingar och där framgår det tydligt vilka utgifter och inkomster vi haft under året. Årets utgifter fram till mötet, som det då precis fanns pengar att täcka upp, låg på ca 5000kr varav huset utgör 4500kr. Huset används för närvarande inte av några andra grupper än gardet eftersom boendeformen inte lämpar sig för vår grupp som åker på Tirad.
Janil
Janil
Desertör
Desertör

Age : 40
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Phantomim fre nov 06, 2009 1:58 am

Jag fick inget mail jag är fram till nästa år medlem i Nifelfang. Så ni har missat minst en medlem.
Phantomim
Phantomim
Skuggdiktator
Skuggdiktator

Age : 34
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-19

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Sote fre nov 06, 2009 2:03 am

Fick inte heller nåt mejl men det skulle ändå vara trevligt att läsa så kan ni typ fixa utskicket eller lägga upp det på en tråd här på forumet?
Sote
Sote
Rekryt
Rekryt

Age : 28
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Left_bar_bleue4 / 1004 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Janil fre nov 06, 2009 2:36 am

Mail har skickats till både wraith_@hotmail.com och phantom.inside@hotmail.com, vilket är de mailadresser ni angett.
EDIT: fattas det måhända ett _ i sotes adress? Försöker ändra och skicka Smile
Janil
Janil
Desertör
Desertör

Age : 40
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Janil fre nov 06, 2009 2:41 am

Hellie skrev:
De punkter du räknat upp, i kombination med vad jag har läst tidigare i tråden, gör gör det självklart i frågan varför Nifelfang vill ha kvar Gardet som undergrupp, samt vad ni skulle tjäna på det. Däremot så finner jag väldigt få praktiska anledningar till varför Gardet skulle vilja stanna under er, när ni egentligen inte har någonting som dem skulle behöva. I höstas var det enda de behövde från er hus, vilket nu är införskaffat av Phantomin, pilar, vilket lätt går att införskaffa eller göra nya, samt vaktbrickorna med Silfverdraken på, vilket inte användes i någon större utsträckning på lajvet. Att det sedan förekom någon tusenlapp i som betalning för diverse saker som förmodats ingått i lånet är en annan fråga.

Rent ekonomiskt skulle Gardet enbart tjäna på att bli en egen förening med eget bidrag från Sverok, och med en sådan minimal anmälningsavgift som 50:- ser jag inte något hinder för folk att bli medlemmar i båda föreningarna om de så skulle vilja.

Utöver rekvisita som Gardet inte behöver eller inte kommer behöva inom en snar framtid som egen förening så har ni ingenting av värde att erbjuda Silfverdraken.

Tack för att du leder diskussionen vidare genom att ta upp ännu än viktig fråga.
Vad mer kan vi göra för gardet utöver det rent ekonomiska?

Till att börja med har vi det som vi redan varit inne på: arbetskraft. Att bygga läger är något som helt klart underlättas av att man är fler. I en större förening har man fler som kan hjälpa till. Detta är ju särskilt hjälpsamt ifall det är svårt att samla den egna gruppen i god tid. Även om gardet består av ca 30 pers är det lätt hänt att bara en handfull kommer till området i tid att hjälpa till. Då är det praktiskt att det finns andra grupper i föreningen som kan vara där och hjälpa till, som nu senast. Dessutom finns det flera av oss som har körkort och tillgång till bil, vilket hjälper ytterligare.

Nifelfang har en föreningslokal i Eskilstuna där vi håller hantverksträffar varje onsdag, för den som vill arbeta med lajvutrustning i allmänhet. Därtill kommer vi att fortsätta hålla ett antal större hantverksträffar varje år. Dessa pågår då över helger så att även långväga medlemmar kan deltaga. I föreningen har vi ett antal vana hantverkare som kan hjälpa till med läder-, metall- och vapenarbete.

Något som vi kört igång stenhårt nu är stridsträning för alla som är intresserade. Nu i början kör vi ett pass på två och en halv timme varannan lördag. Planen är dock även här att hålla större träningar lite då och då, även med inslag av utflykter/minilajv. Tanken är att det ska bli all-aroundträning med olika typer av vapen och formationer, vakthållningsövningar, spaningsövningar och lite allt möjligt tänkbart. Vår instruktör har över 10 års erfarenhet av såväl blankvapen som boffervapen. Vi har även kontakt med andra beväpnade grupper som vi planerar samköra träningar med.

Detta är bara några av de saker som vi i Nifelfang kan bidra med mer än bara utrustning och rekvisita. Sedan får vi inte glömma bort det viktigaste av allt med föreningar. Tillsammans blir man starkare, får bättre ekonomi och har roligare. Ingen idé att dela upp det hela på två om det inte finns något behov av det.

Om vi då vänder på frågan: vad är det som den nya föreningen kan erbjuda sina medlemmar?
Janil
Janil
Desertör
Desertör

Age : 40
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Hellie fre nov 06, 2009 4:05 am

Janil skrev:[...]

Detta är bara några av de saker som vi i Nifelfang kan bidra med mer än bara utrustning och rekvisita. Sedan får vi inte glömma bort det viktigaste av allt med föreningar. Tillsammans blir man starkare, får bättre ekonomi och har roligare. Ingen idé att dela upp det hela på två om det inte finns något behov av det.

Om vi då vänder på frågan: vad är det som den nya föreningen kan erbjuda sina medlemmar?

Som Nifelfang inte kan erbjuda i samma grad, främst två saker: Ekonomi, och sammanhållning.

Den första punkten, ekonomin, kommer bli bättre i och med att hela grundbidraget från Sverok, 3000-4500 kr, samt pengarna indragna av medlemmarna kommer helt och enbart gå till lajvrelaterad verksamhet till Gardet Silfverdrake. Förutsatt att i princip alla pengar inte gick till Gardet när dom fortfarande var en del av Nifelfang så kommer Gardet i framtiden ha en större, friskare och mer kontrollerad budget än när de låg under er förening. Med tanke på att Nifelfang involverade flera olika lajvgrupper med olika intressen samt en eller flera rollspelsgrupper så är det högst tveksamt att det skulle vara ekonomiskt lönsamt för Gardet att stanna kvar i Nifelfang på den punkten.

Den andra punkten, sammanhållningen. Med tanke på att Gardet vilket innefattar runt halva föreningen har skapat en egen förening så har uppenbarligen någonting gått snett tidigare när Gardet fortfarande var en del av Nifelfang, anledningar som jag inte tänker gå in på här. Med detta i åtanke så uppenbarligen har den tidigare sammanhållningen varit bristfällig som bäst mellan Gardet och Nifelfang. Du skriver om styrkan som kommer med ett större antal medlemmar, jag hävdar dock att antalet medlemmar är irellevant om sammanhållingen och samarbetet mellan olika parter i en grupp inte fungerar.

Om man som individ finner det Nifelfang kan erbjuda intressant, då kan man väl lägga ut 50:- per förening så att man bli medlem hos båda föreningarna och avnjuta alla bonusar och möjligheter som det nu kan ge. Men det som många har sagt innan, och det som redan har beslutats är att Gardet Silfverdrake kommer må bättre som egen förening än som undergrupp till Nifelfang. Och detta beslut handlar inte enbart om individen, det handlar om Gardets bästa.
Hellie
Hellie
Löjtnant
Löjtnant

Age : 32
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-09-16

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Janil fre nov 06, 2009 5:08 am

Janil skrev:
Nej, gardet kommer inte att få en bättre ekonomi genom en ny förening, oavsett hur många gånger ni tar upp den punkten som ett argument. Faktum kvarstår att Nifelfang använt mer pengar till gardet än vad bara gardet skulle ha kunnat ansamla i år, och att samma sak planeras för nästa år. Det här med ekonomin verkar vara något av en huvudpunkt. Jag förstår inte varför Törna inte sett till att alla förstår att ekonomin för gardet inte blir bättre, utan sämre när gardet lämnar Nifelfang? Detta är ju ändå något som hon haft koll på ända från början.

En av huvudanledningarna till att vi vill kalla till mötet är just att sammanhållningen, kanske främst kommunikationen mellan gardet och resten av Nifelfang har varit dålig. Gruppledarna inom gardet har inte rapporterat till styrelsen vad de haft för sig och har heller inte fört vidare någon annan form av information från gruppen. Det har aldrig förekommit någon form av osämja eller motsättningar mellan gardet och Nifelfang, i alla fall inget som det pratats om utanför det här forumet. Det enda som har ”gått snett” och skapat splittring är det faktum att gardet valde att ha ett eget forum istället för att ta del av Nifelfangs vanliga forum. Detta beslut fattades i januari genom en omröstning där endast en röst vägde över åt ”eget forum”. Redan då visste vi att risken fanns att det skulle uppstå någon slags känsla av grupptillhörighet där vissa bara såg sig som gardet istället för som Nifelfang. Om vi redan då visste att en sådan risk fanns, hur har man då missat att göra något åt saken? Borde man inte då försöka arbeta mer för att få saker att fungera? Borde vi inte fortfarande arbeta utefter det målet?

Gardet kommer få MYCKET bättre ekonomi som egen förening än vad gardet någonsin kunde fått som del av Nifelfang. Jag talade med en representant av Sverok Stockholm igår om ärendet. För det första förklarade hon nackdelarna med att ha en förening med flera inriktningar, ex delad ekonomi, splittrade intressen, osämja osv. Och förklarade sedan fördelarna med att starta en förening endast för gruppen, ex. att det blir lättare att söka projektstöd, mindre risk för rivalitet inom föreningen, samt framförallt MER PENGAR TILL GRUPPEN.

Hon rekommenderade även att vi tar in ordförande för Sverok Svealand och representanter för Sverok Stockholm för att hjälpa oss i konflikten mellan föreningarna. Sverok finns alltid som stöd för föreningar, och även som medlare ifall en tvist skulle uppstå.
Janil
Janil
Desertör
Desertör

Age : 40
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Phantomim fre nov 06, 2009 5:27 am

Hur kan du fortfarande påstå att ekonomin blir sämre av att vi bildar en ny förening? Om vi skickar in papprena till Sverok i tid får vi bidrag för detta år, plus alla medlemsavgifter. Vi kan dessutom söka projektbidrag för saker som att bygga hus. Att ha en förening som enbart är inriktad på gruppen är därför positivt, eftersom det gör att sådant går lättare att genomföra. I Nifelfang var ekonomin ett stort problem, eftersom papprena aldrig skickades in och ett föreningskonto inte startades förrän nyligen, vilket betyder att Martina betalade för det mesta med pengar hon lånade från sin mamma. Resten betalade Silfverek för, det var han som bekostade huset. När vi har en förening för enbart gruppen förhindrar vi dessutom intressekonflikter, speciellt när det gäller ekonomiska projekt, samt vilka som ska få tillgång till vilken utrustning, något som kan leda till problem då Nifelfang åker som minst två grupper med olika läger på Elerialajven.

Och argumentet med träningarna och hantverksträffarna Nifelfang har håller inte riktigt heller. De hålls enbart i Eskilstuna vilket är krångligt för alla oss som inte bor där, Silfverdraken kan och har ordnat detsamma och dessutom är det bara att vara medlem i Nifelfang oavsett Gardet om man vill få tillgång till det. Sen behöver man inte vara medlem i Enhörningen för att åka på deras lajv, man behöver bara vara medlem i en Sverokansluten förening vilket Silfverdraken är.

Till sist vill jag bara säga; Varför grälar vi fortfarande om det här? Om Gardets medlemmar hellre vill vara medlemmar i Nifelfang än att ha en egen förening är det bara för dem att nämna det någon annanstans på forumet så får vi komma fram till vad som ska göras internt, för gruppens medlemmar. Med risk för att låta krass har Nifelfang inget med det här att göra, om gruppen vill bryta sig loss och bilda en egen förening kan inte Nifelfang göra något åt det. Ta istället hand om de som vill vara medlemmar i båda föreningarna eller bara Nifelfang.
Phantomim
Phantomim
Skuggdiktator
Skuggdiktator

Age : 34
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-19

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Hellie fre nov 06, 2009 11:08 am

Phantomim skrev:Till sist vill jag bara säga; Varför grälar vi fortfarande om det här? Om Gardets medlemmar hellre vill vara medlemmar i Nifelfang än att ha en egen förening är det bara för dem att nämna det någon annanstans på forumet så får vi komma fram till vad som ska göras internt, för gruppens medlemmar. Med risk för att låta krass har Nifelfang inget med det här att göra, om gruppen vill bryta sig loss och bilda en egen förening kan inte Nifelfang göra något åt det. Ta istället hand om de som vill vara medlemmar i båda föreningarna eller bara Nifelfang.

Detta är sant. Hur man än ser på det så är det redan bestämt att Gardet ska skapa en egen förening, och de enda 2 människorna inom Gardet som har varit fundersamma om beslutet var endast det för att de själva hade haft dålig koll på Gardets affärer den senaste tiden, någonting som helt har varit deras ansvar. Det låter utmärkt att ni kan ha ett möte sinsemellan för alla som fortfarande kan vara intresserade att bibehålla sitt medlemskap med Nifelfang, men jag tror att det är lite naivt att ha illusioner om att den här frågan är uppe på bordet. Besluts har tagit, möten har hafts, papper är underskrivna och Gardet verkar nöjda med som de har valt.

Om det finns någonting mer att diskutera så kan nog det tas med bäst resultat på mötet, jag tror att allt vettigt som kan bli sagt vid det här laget har blivit sagt i den här tråden.
Hellie
Hellie
Löjtnant
Löjtnant

Age : 32
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-09-16

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Törna lör nov 07, 2009 2:03 am

Gardet kommer få MYCKET bättre ekonomi som egen förening, än vad gardet någonsin kunde fått som del av Nifelfang. Jag talade med en representant av Sverok Stockholm igår om ärendet. För det första förklarade hon nackdelarna med att ha en förening med flera inriktningar, ex delad ekonomi, splittrade intressen. Fördelarna med att skapa en egen förening för gruppen, är bl a lättare att söka projektbidrag, mindre osämja inom föreningen, och framförallt MER PENGAR TILL GRUPPEN.

Hon rekommenderade även att vi tar in ordförande för Sverok Svealand och representanter för Sverok Stockholm för att hjälpa oss i konflikten mellan föreningarna. Sverok finns för att stötta föreningar och agera medlare i konflikter. Så det kanske inte vore så dumt att ta in Sverok?
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Janil sön nov 08, 2009 11:54 pm

Jag har faktiskt lite svårt att se varför det skulle vara lättare för gardet att få projektbidrag bara genom att ha en helt egen förening. Hur som helst är ekonomifrågan något uttjatat. Den känns inte som något som vi bör fokusera allt för mycket på i nuläget eftersom det är något som vi knappast kan lösa över forumet. Till mötet vore det dock bra om mer information som stöder de båda åsikterna kunde läggas fram.

Än så länge har två punkter lagts fram som argument till varför gardet borde ha en helt egen förening. Dessa är ekonomi och sammanhållning. Om det finns någon som kan komma fram till fler argument vore det jättebra om dessa kunde tas upp, om inte här så i alla fall på mötet.

Om representanter från Sverok är intresserade att deltaga, eller om ni önskar att de närvarar på mötet så är det givetvis inget problem för vår del. Det känns dock som att diskussionerna borde kunna avklaras och att överenskommelser kan göras även utan deras närvaro.
Janil
Janil
Desertör
Desertör

Age : 40
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Phantomim mån nov 09, 2009 12:00 am

Det enda vi faktiskt behöver komma fram till är ifall pilarna vi tillverkade är till salu. Allt annat är klart. Eftersom inga klagomål angående föreningsbildandet från någon i gruppen är det inte on the table. Om folk vill åka på möte i Eskilstuna, varsågod. Men tills nån kommer till Gardet Silfverdrakes gruppledare eller Silfverdrakens styrelse med klagomål/frågor/åsikter är vi en helt ny förening och det är inget någon utanför gruppen kan göra något åt. Punkt slut.
Phantomim
Phantomim
Skuggdiktator
Skuggdiktator

Age : 34
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-19

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Janil mån nov 09, 2009 12:08 am

Det finns klagomål rörande föreningsbildande inom gruppen.
Janil
Janil
Desertör
Desertör

Age : 40
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Trollis mån nov 09, 2009 12:11 am

Janil skrev:Det finns klagomål rörande föreningsbildande inom gruppen.

Vem är det som har klagomål?
Jag har inte hört någon som klagat, och jag är rätt inblandad i allt som händer i Gardet.
Trollis
Trollis
Kapten
Kapten

Age : 34
Gardespoäng :
Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Left_bar_bleue80 / 10080 / 100Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-23

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Gardesmöte i Eskilstuna 14 november - Sida 2 Empty Sv: Gardesmöte i Eskilstuna 14 november

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet