Gardet Silfverdrake
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Systemet Tung/Lätt soldat

+6
Sgt Dierek
Sote
Sverker
eddora
Arhtir
Jin
10 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  Jin ons feb 03, 2010 3:34 pm

Splitad tråd från en Köp/Sälj-tråd. Vet inte om ni vill fortsätta diskutera eller ej. /Mod

Baah! En brynja på 6 kilo är ju lättviktsklassad! Min väger mellan 12 och 13, och jag ser mig själv som lätt infanterist! Wink

Ursäktar OT
Jin
Jin
Soldat
Soldat

Age : 34
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue89 / 10089 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  Arhtir ons feb 03, 2010 3:47 pm

Vill påminna att hela systemet, tung lätt soldat vart skrotat för ett tag sedan.
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  eddora ons feb 03, 2010 3:52 pm

när vart de systemet skrotat?:O
eddora
eddora
Rekryt
Rekryt

Age : 32
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-07-03

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  Jin ons feb 03, 2010 3:54 pm

okej, okej..."såg mig själv som lätt infanterist"* nöjd? Razz
Jin
Jin
Soldat
Soldat

Age : 34
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue89 / 10089 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  Arhtir ons feb 03, 2010 5:02 pm

Var inte menat på det viset. Snarare att folk numera kan ha vilken rustning de vill då vi somsagt inte har några grupper av soldater längre (bortsett från bågskyttarna).
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  Sverker ons feb 03, 2010 5:30 pm

Bågskyttarna får också ha vilken rustning som helst, men det är kanske inte så lämpligt :3

Vad jag vet så vart lätt/tung infanterist systemet aldrig satt i bruk utan det definieras av vilken storlek av skölden man har (fler stora sköldar tack).


Senast ändrad av Eleriskt Svin den sön feb 07, 2010 5:42 pm, ändrad totalt 1 gång
Sverker
Sverker
Holy Emperor
Holy Emperor

Age : 33
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  Sote lör feb 06, 2010 2:27 am

Mer stora sköldar!
De är awesome'!
Sote
Sote
Rekryt
Rekryt

Age : 28
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue4 / 1004 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  eddora fre feb 12, 2010 4:49 pm

ni kan ta stora sköldar^^ jag föredrar små^^ för jag är en rörlig person^^ och kan av väpna personer utan svärd ändå^^
eddora
eddora
Rekryt
Rekryt

Age : 32
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-07-03

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  Sgt Dierek fre feb 12, 2010 8:03 pm

Å andra sidan är ju termen "liten" sköld väldigt relativ. Mer små sköldar!
Sgt Dierek
Sgt Dierek
Sergeant
Sergeant

Age : 36
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue15 / 10015 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-10

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  Törna lör feb 13, 2010 3:41 am

eddora skrev:ni kan ta stora sköldar^^ jag föredrar små^^ för jag är en rörlig person^^ och kan av väpna personer utan svärd ändå^^

Du är mer användbar med en stor sköld.
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  Stenulf sön feb 14, 2010 9:47 pm

Törna skrev:
eddora skrev:ni kan ta stora sköldar^^ jag föredrar små^^ för jag är en rörlig person^^ och kan av väpna personer utan svärd ändå^^

Du är mer användbar med en stor sköld.

Det beror väl på hur pass flexibel du är med den lilla skölden kanske? Flexibilitet e bra ^^
Stenulf
Stenulf
Soldat
Soldat

Age : 34
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-11-12

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  Sgt Dierek sön feb 14, 2010 9:56 pm

Väldigt mycket beror på träning. Har svårt att se hur man kan träna sig bättre på de stora sköldarna men med kitesköldarna (från och med nu kommer jag vägra kalla en sköld större än min torso för liten) bör man öva försvar inför och även under lajvet. Poängen med dem är just att de ska vara flexibla till att göra något annat än att ta stryk mot den. Som jag ser det så kommer vi på lajvet slåss enligt stilen att vi utmanövrerar andra sköldmurar och mot mer löst folk och fä tar vi först emot vågen och sen trycker vi ned den.
Sgt Dierek
Sgt Dierek
Sergeant
Sergeant

Age : 36
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue15 / 10015 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-10

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  eddora sön feb 21, 2010 10:33 pm

hatar stora sköldar:O
Varför springa rund med en stor sköld när man lättare kan springa med en liten? Och ja våran taktik är att trycka bort motståndare. Men vad är vi i för terräng i de läget? Kan man göra ett bakhåll när dom andra har sköld muren? ska man då springa rund med stora sköldar? Är de inte lättare med mindre?Smile

Personligen är jag mer för att röra mig än stå still och jag orkar inte hålla en sköld mur:)
eddora
eddora
Rekryt
Rekryt

Age : 32
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-07-03

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  Arhtir sön feb 21, 2010 10:41 pm

om du inte orkar hålla en sköldmur så ska du **** inte vara soldat. Där har vi en väldigt simpel regel.
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  Trollis sön feb 21, 2010 10:42 pm

eddora skrev:

Personligen är jag mer för att röra mig än stå still och jag orkar inte hålla en sköld mur:)

Då ska du nog vara rekryt istället.
Trollis
Trollis
Kapten
Kapten

Age : 34
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue80 / 10080 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-23

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  eddora sön feb 21, 2010 10:45 pm

De mesta man behöver för att hålla en sköld mur är att vara stabil i kroppen^^ och att benen klarar stå emot^^ jag kan vara i en sköld mur. Men jag älskar inte de^^
eddora
eddora
Rekryt
Rekryt

Age : 32
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-07-03

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  Arhtir sön feb 21, 2010 10:47 pm

och eftersom vi i stort sätt BARA kommer stå i skölmur så är då frågan ifall du kommer tycka det blir roligare som soldat.
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  eddora sön feb 21, 2010 10:49 pm

Arhtir skrev:och eftersom vi i stort sätt BARA kommer stå i skölmur så är då frågan ifall du kommer tycka det blir roligare som soldat.

kommer vi bara stå i sköld mur?
eddora
eddora
Rekryt
Rekryt

Age : 32
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-07-03

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  Trollis sön feb 21, 2010 10:50 pm

För det mesta så kommer vi nog göra det när vi väl slåss ja. Vi är för dåliga för något annat.
Trollis
Trollis
Kapten
Kapten

Age : 34
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue80 / 10080 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-23

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  eddora sön feb 21, 2010 10:55 pm

Trollis skrev:För det mesta så kommer vi nog göra det när vi väl slåss ja. Vi är för dåliga för något annat.

jippi^^ eller nått:P men men jag kanske börjar gilla att göra de^^ eller inte man får se:)
eddora
eddora
Rekryt
Rekryt

Age : 32
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-07-03

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  Trollis sön feb 21, 2010 10:56 pm

Det spelar ingen roll om du gillar det eller inte, du lyder bara order! Very Happy
Trollis
Trollis
Kapten
Kapten

Age : 34
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue80 / 10080 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-23

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  eddora sön feb 21, 2010 10:56 pm

Trollis skrev:Det spelar ingen roll om du gillar det eller inte, du lyder bara order! Very Happy

du är lika snäll som vanligt^^ haha:) ja kapten^^
eddora
eddora
Rekryt
Rekryt

Age : 32
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-07-03

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  Sgt Dierek mån feb 22, 2010 12:09 pm

Rättelse. Vi står i sköldmur så länge den håller. Måste påminna om att blir det strid mot något mer organiserat än vandöda får vi nog se alla tre stadierna av strid. 1. Mur 2. Kaos 3. Återsamling. Ska försöka övertyga vår kapten om att bilda en reserv. Då inte som avbytare utan 3-4 människor bland annat mig som står bakom sköldmuren för att sättas in där det behövs. Alternativt flanka motståndaren om möjlighet uppstår. Allt beror på hur många vi blir i sköldmuren. Det är helt klart görbart om hela stendal måste försvaras då vi är fler. Bara gardet kan bli jobbigare, men allt beror på situation.
Sgt Dierek
Sgt Dierek
Sergeant
Sergeant

Age : 36
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue15 / 10015 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-10

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  eddora ons feb 24, 2010 9:10 pm

Sgt Dierek skrev:Rättelse. Vi står i sköldmur så länge den håller. Måste påminna om att blir det strid mot något mer organiserat än vandöda får vi nog se alla tre stadierna av strid. 1. Mur 2. Kaos 3. Återsamling. Ska försöka övertyga vår kapten om att bilda en reserv. Då inte som avbytare utan 3-4 människor bland annat mig som står bakom sköldmuren för att sättas in där det behövs. Alternativt flanka motståndaren om möjlighet uppstår. Allt beror på hur många vi blir i sköldmuren. Det är helt klart görbart om hela stendal måste försvaras då vi är fler. Bara gardet kan bli jobbigare, men allt beror på situation.

reserv är fördel ja. samma med flank attack. Men de finns en sak du har glömt med flank attack. 1 De måste vara rätt terräng. 2 Attacken måste ske från flankerna vid rätt tillfälle. (om de är den typen av terräng). 3 Dom två enheterna måste ha en bra drivande kraft, en sergeant/korpral/kapten eller vilka grader ni har. och han/hon måste veta exakt när den andra är redo och han/hon lär leda anfallet utan att tveka. Om en befälhavare tvekar är halva striden förlorad redan. De är därför med.

Har jag rätt? eller fel? rätta då gärna mina fel Smile
eddora
eddora
Rekryt
Rekryt

Age : 32
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-07-03

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  Rora ons feb 24, 2010 10:04 pm

Kan vi inte lämna strategi och taktik till han som faktiskt är Taktiker? ( =Sgt Dierek)

I vilket fall som helst så skulle det ändå sluta med att han har rätt, och du har spenderat 4 veckor för att argumentera för att du inte har fel.

"Rekryt, lämna strategin till dina befäl! Du borde oroa dig mer över odiskade grötgrytor!" /Fältskär Rora
Rora
Rora
Fältskär
Fältskär

Age : 32
Gardespoäng :
Systemet Tung/Lätt soldat Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Systemet Tung/Lätt soldat Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-19

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Systemet Tung/Lätt soldat Empty Sv: Systemet Tung/Lätt soldat

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet