Gardet Silfverdrake
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

+12
Hellie
Jin
Gemagafaga
Torvald
Sverker
Törna
Sgt Dierek
Pleu
Tilja
mrdoffe
Mr. M
Arhtir
16 posters

Sida 2 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Arhtir tor jan 21, 2010 7:08 pm

Alltså vafan! Det var inte precis meningen att min inlägg skulle starta en löpeld likt denna. Hela min poäng med första inlägget (även om det kanske inte framgick) var hur användbart ett sammarbete mellan de olika grupperingarna i stendal skulle vara ifall nu byn var aningen mer öppen än navle.
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  mrdoffe tor jan 21, 2010 7:40 pm

asså... fattar ni vilket jobb? ^^ jag var med och styrde upp byggandet för Blodståls fort (som numera står på Ödesvävs området som del av Rumlarborgen) och jeeeeeeebuuuus .. iofs så var det ett fort (på 160 kvadrat, eller något liknande), men en -bra- pallisad skulle fortfarande kräva sjukt mycket arbete, speciellt om man ska omringa en hel by. sätt ut väl-placerade vaktposter istället, imho.
mrdoffe
mrdoffe
Adel
Adel

Age : 34
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-06-08

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Pleu tor jan 21, 2010 8:13 pm

Någon gärdsgårdsliknande konstruktion kanske är enklare att sätta upp? Razz

*tokignorerar dom negativa pojkarna* Jag vill snickra! Very Happy
Pleu
Pleu
Kokerska
Kokerska

Age : 34
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-09-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Torvald tor jan 21, 2010 11:51 pm

Får man bygga något permanent på ängen? Det kanske man bör kolla upp först.
Det skulle kunna vara enklare med ett enkelt staket (en bräda, inte snöre), som man sedan lägger någon sorts trollformel på. Man höll ju på med sådant i Navle för att hålla ute de odöda. Någons sorts väl synlig gräns borde det nog vara, så att alla tydligt ser var man få slåss.
Torvald
Torvald
Gruvfogde
Gruvfogde

Age : 69
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-05-31

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Gemagafaga fre jan 22, 2010 12:02 am

Hejsan, Gahne Hära, Fick detta "account" av någon på msn visste inte varför men gick in och kollade..

Det har varit lite skitsnack våra grupper emellan. Ingen aning varför?
Förlåt för att vi äter nudlar i ert läger ^^ Men i stendal gör alla de (A)

Vi är ingen förening vi är löst folk som just nu verkar hata lajv (alla förutom jag) för ingen är engagerad (A)

Men vi i gardet runt 10 personer är på att åka upp och helgarbeta på pallisaden.

Vad kommer det gå på per person? pengar borde inte vara något problem!

Tycker vi snackar ihop oss innan lajvet så vi inte tjafsar och skit för att vi gjort det OFF.

Har inget emot er och hoppas vi kan samarbeta och lita på varandra IN.

PS. Törna du kan nu ta bort detta Account om du nu inte vill att jag ska se vad ni skriver. DS.

Hälsningar från Gahne, Stendals Garde.
Gemagafaga
Gemagafaga
Rekryt
Rekryt

Age : 29
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Jin fre jan 22, 2010 12:31 am

Kolla! ghane hittade hit! Very Happy

Du lånade min axel som krycka i höstas! ^^
Och att få ihop ett sammarbete grupperna emellan anser jag inte vore något problem.
Jin
Jin
Soldat
Soldat

Age : 34
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Left_bar_bleue89 / 10089 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Gemagafaga fre jan 22, 2010 12:48 am

Haha, Blev ju nergjord av Alver Tvii Razz
Gemagafaga
Gemagafaga
Rekryt
Rekryt

Age : 29
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Törna fre jan 22, 2010 1:32 am

Jag säger ju att man borde sätta djuren i koppel! Tror du att man kan använda alver sov riddjur?

Gahne: Skaffa en egen användare istället. Blir lättare att föra diskussion då. Har ett forum förberett för diskussion mellan de Artariska grupperingarna, så du är välkommen att skapa en användare för det syftet.

Problemet vår grupp har är att vi bor på så otroligt många och olika platser i landet. Vi kommer väl antagligen komma som en grupp på 30 pers, men långt ifrån alla är soldater. Man kanske kan räkna med att mellan 5 och 10 dyker upp som pallisadbyggare. Men med er blir vi då fler.

Som Torvald nämnde bör vi kolla upp vilka regler som gäller för att bygga på ängen. Alternativ skapa en enkel avgränsning, så att folk inte går in i byn på konstiga ställen. Det är lättare att ha uppsikt från "portar" jämfört med att ha vakter var tionde meter.

Vanish: Vakttorn, har du någon idé för en hållbar konstruktion på en sådan? Hur mycket material skulle gå åt, hur mycket det skulle kunna tänkas kosta etc.?

Doffe: Bör vi ta hänsyn till hur stort Stendal blir?
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  mrdoffe fre jan 22, 2010 2:33 am

Ja, ni borde ta hänsyn till hur stort det blir (har ingen aning eftersom att jag inte är involverad i det, rent Arr-mässigt, men med tanke på att Hasse försöker jaga dit -alla- människor som bor i skogen et c så finns det en chans att det blir stort).

Och ja, ring Hasse först och kolla om man kan bygga eller inte. Jag vet att Eleria-Lajv hyr ängen från Västerås kommun (eller liknande) för en ansenlig summa, men jag vet inte om det är för hela året eller bara för lajv-veckorna, så inte säkert på att man kan ställa upp något lite redigare där för längre tid. Annars, precis som Bill sade: bygg ett staket.
mrdoffe
mrdoffe
Adel
Adel

Age : 34
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-06-08

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Arhtir fre jan 22, 2010 9:57 am

,,,or screw it.
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Sverker fre jan 22, 2010 11:35 am

[quote=Törna]Vanish: Vakttorn, har du någon idé för en hållbar konstruktion på en sådan? Hur mycket material skulle gå åt, hur mycket det skulle kunna tänkas kosta etc.?[/quote]

Ett jaktstorn? http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=43369

Och sen lägger man till lämpliga dekorationer, fanor skydd för vakterna osv...

I övrigt, adapt as necessary, jag gissar att ni inte vill behöva slå ner pålar i marken för att säkra tornet :3
Sverker
Sverker
Holy Emperor
Holy Emperor

Age : 33
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Hellie fre jan 22, 2010 1:16 pm

Arhtir skrev:,,,or screw it.

Pessimist javisst?

Jag tror däremot inte att det är helt realistiskt att lyckas få upp en 2-3m hög pallisad utan någon form av ordentlig budget. Jag skulle föreslå om att söka projektbidrag från sverok och andra bidragskällor, det finns en lista över sådant på sveroks hemsida.

Främst skulle jag föreslå att någon föreslår en ordentlig planering, vad är det egentligen ni försöker åstakomma? Pratar vi om staket på 1m bara för att skapa någon form av gränser, eller är det faktiskt 3m höga murar med vakttorn på 4m? Försök att även räkna in realism och budget när ni kommer med ett förslag, brukar bli lättast så.
Hellie
Hellie
Löjtnant
Löjtnant

Age : 32
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-09-16

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Grå varg fre jan 22, 2010 1:53 pm

Jaha Då har man hittat hit.



Vi i GV är intresserad.

Vi är väl utspridda lite över landet, dock så har många inte allt för långt till lajv området.
Så vi skulle kunna hjälpa till med byggande inför det kommande lajvet


// Kapten Waes

Grå varg
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Gemagafaga fre jan 22, 2010 5:59 pm

Hej Grå vargar! En ära att möta er även över nätet Smile

Han hyr ängen året runt för 23000kr om året.

Hör av er på msn om ni vill snacka vidare, Gahne92@hotmail.com

Peace
Gemagafaga
Gemagafaga
Rekryt
Rekryt

Age : 29
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  mrdoffe fre jan 22, 2010 8:29 pm

Gahne: det är mer än den summa (jag vet exakt hur mycket, men tänker inte dela med mig av olika skäl).

Det är bra det som Adam säger; bestäm er för vad ni egentligen är ute efter. en riktig -mur- kommer ni förmodligen inte ha råd med att göra, så om inte någon har ett magiskt sätt att få fram massor med ved så skippa den, I'd say.
mrdoffe
mrdoffe
Adel
Adel

Age : 34
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-06-08

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Arhtir fre jan 22, 2010 8:50 pm

Vill påminna folket i min kära grupp att vi har ett hus att snickra på också, spara bygglusten till dess. Kommer nog att behövas i'd say.
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Gemagafaga fre jan 22, 2010 8:52 pm

Okay Doffe då ber jag om ursäkt, men har fått den informationen av Hasse själv ^^
Gemagafaga
Gemagafaga
Rekryt
Rekryt

Age : 29
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-09-14

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Tilja fre jan 22, 2010 8:56 pm

Rent intresse;
Varför är det hemligt hur mycket som läggs på hyran av ängen?
Skall inte alla ekonomiska handlingar i en Sverokförening vara öppna?
Tilja
Tilja
Soldat
Soldat

Age : 33
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Left_bar_bleue10 / 10010 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  mrdoffe fre jan 22, 2010 9:38 pm

Mjo, det kanske är sant. Jag är inte insatt så, men har fått höra från Hasse för ett par dagar sen; brukar bara ta för vana att snacka vidare. Aja, det är OT iaf, och inte speciellt intressant för er som grupp Wink Som Arthir sade: ni har ett hus att bygga!
mrdoffe
mrdoffe
Adel
Adel

Age : 34
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-06-08

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Torvald lör jan 23, 2010 11:22 am

Man kan ju ha ett väldigt enkelt stängsel som magiskt skyddar, och alla respekterar det p.g.a äkta magi (= elstängsel för boskap). Då kommer alla enbart använda portarna och inte springa överallt. Smile
Torvald
Torvald
Gruvfogde
Gruvfogde

Age : 69
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-05-31

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Phantomim lör jan 23, 2010 4:21 pm

Haha, gillar Torvalds idé! Kan riktigt se framför mig hur fuskande fiender hoppar till och skriker som små pojkar när de lägger händerna på vårt elektriska stängsel... *sadistiskt leende*

Till Granland 1 var jag med och hjälpte bygga ett vakttorn till fiendesidan *oops* och så byggde vi upp dass också. Det tog inte mer än en dag, även om Terje gjorde det mesta på dassen...
Phantomim
Phantomim
Skuggdiktator
Skuggdiktator

Age : 34
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-19

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Törna sön jan 24, 2010 8:13 am

Är det bara jag som gör kopplingen att vi ringar in oss själva som om vi vore boskap? T_T
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Zmrzlina mån jan 25, 2010 12:45 am

Törna skrev:Är det bara jag som gör kopplingen att vi ringar in oss själva som om vi vore boskap? T_T

Nej, och det vore inte okej att ge hor-, jag menar, att ge eleria chans att referera till oss på det sätter. Smile
Zmrzlina
Zmrzlina
Diplomat
Diplomat

Age : 37
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-11-11

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Törna mån jan 25, 2010 4:22 am

Koppy pastar från enhorn.com

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Sr1

Kallas spansk ryttare, från vad jag förstår.

Portabla, kan säkert göras simplare, och kanske mindre livsfarliga? Då kan man alltid flytta på dem om man vill göra byn annorlunda. Man behöver inte ha dem stående precis bredvid varandra.

Om man inte har dem vässade i ändarna, då bör det väl inte vara något problem?
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Sverker mån jan 25, 2010 5:23 am

Framförallt behöver ni nog inte vara så rädda för att folk kommer att springa rakt in i dem. Man kan ju annars endast fästa tre utstickande käppar ock låta en av dem peka rakt uppåt?
Sverker
Sverker
Holy Emperor
Holy Emperor

Age : 33
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. - Sida 2 Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet