Gardet Silfverdrake
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

+12
Hellie
Jin
Gemagafaga
Torvald
Sverker
Törna
Sgt Dierek
Pleu
Tilja
mrdoffe
Mr. M
Arhtir
16 posters

Sida 1 av 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Arhtir tor jan 21, 2010 12:41 am

Splittrad tråd.//Mod

även om det kanske inte hör helt till ämnet så undrar jag hur det kommer vara att vakta det "NYA" stendal. Minns att gahne framförde att han ville att vi skulle hjälpa till och vakta byn. Beroende på hur öppet nya stendal blir så kanske det kommer krävas mer sammarbete från beväpnade grupper för att kunna försvara det. navle har ju normalt sätt 2 fronter. Bron som är ganska enkel att blockera och den lite större ingången vid vägen. Min tanke är dock att hurvida stendal kommer ligga på fältet bredvid lönnkrogen så är ju frågan om det kan storma in folk från höger och vänster under ett anfall.
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Mr. M tor jan 21, 2010 12:48 am

Hört att det ska uppföras någon form av barrikad. I värsta fall får alla slänga sina kistor, säckar, tunnor och liknande på varann samt välta upp sina kärror till en improviserad barrikad:P

Själv tycker jag att vi kan vakta om vi inte har bättre för oss men vårt primära mål är väl inte att agera bygarde?

Mr. M
Soldat
Soldat

Age : 30
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue5 / 1005 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  mrdoffe tor jan 21, 2010 12:49 am

Arthir: det är rätt enkelt löst med tanke på att man inte får storma en by/ett läger. period. blir det strid runt Stendal så MÅSTE det bli utanför... annars får man Hasse efter sig =)
mrdoffe
mrdoffe
Adel
Adel

Age : 34
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-06-08

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Arhtir tor jan 21, 2010 12:52 am

ok, den hotbilden borde väll duga antar jag. Still, vore fortfarande trevligt ifall det kommer förekomma någon form av barriär kring byn.
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Tilja tor jan 21, 2010 1:11 am

Känns lagom offigt att tänka att byn är säker utan barrikad. Razz
Tilja
Tilja
Soldat
Soldat

Age : 33
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue10 / 10010 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Arhtir tor jan 21, 2010 1:15 am

vi kan göra det till lajvets mål. Jobbet på dagarna blir att få upp en mur kring den nya byn. Precis vad jag alltid har drömt om att göra med min lajvvecka. Laughing
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Mr. M tor jan 21, 2010 1:46 am

Eller så får alla skaffa hus och ställa dem i en fyrkant som mur. Men nog med OT.

Mr. M
Soldat
Soldat

Age : 30
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue5 / 1005 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Pleu tor jan 21, 2010 2:06 am

Mr. M skrev:Eller så får alla skaffa hus och ställa dem i en fyrkant som mur. Men nog med OT.

Vilket skulle vara sjukt opraktiskt och jättefult.


Däremot så borde arr ordna någon form av pallisad/mur/dike/whatever runt byn så att den blir mer lättförsvarad, det är en poäng.
Pleu
Pleu
Kokerska
Kokerska

Age : 34
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-09-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Mr. M tor jan 21, 2010 2:07 am

Jag var lagom seriös i det senaste inlägget. Dessutom tror jag inte att det finns nog med hus.

Mr. M
Soldat
Soldat

Age : 30
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue5 / 1005 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-10-19

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Sgt Dierek tor jan 21, 2010 3:20 am

Annars vore det rätt logiskt med tanke på hur nytt nya stendal är. Det fungerade ju för nybyggarna så varför inte egentligen. Jag finner det som ett bra förslag. Skapar dessutom en enhetskänsla i bygget.
Sgt Dierek
Sgt Dierek
Sergeant
Sergeant

Age : 36
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue15 / 10015 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-10

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Pleu tor jan 21, 2010 3:23 am

Nybyggare i allmänhet var ju dock endast en grupp. Nya stendal har ju folk som kommer lite här och därifrån, bland annat oss. Troligheten för att _alla_ kommer så bra överens så att dom vill bo i någon form av gemensamt läger bara för att dom vill bo i samma by är inte speciellt stor.
Pleu
Pleu
Kokerska
Kokerska

Age : 34
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-09-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Sgt Dierek tor jan 21, 2010 3:28 am

Med tanke på vilken hotbild som finns ute på ängen så...
Sgt Dierek
Sgt Dierek
Sergeant
Sergeant

Age : 36
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue15 / 10015 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-10

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Pleu tor jan 21, 2010 4:17 am

Det är en poäng, ja.

Men rent off är det inte speciellt troligt att det går att arrangera upp det på något vettigt sätt.

Det absolut bästa och enklaste vore ju om arr kunde bygga någon form av pallisad men det är väl inte alltför troligt.


Annars så vet jag att stendals gardet är sugna på att snickra upp något stiligt. Kanske gräva ner stridsyxan och köra några gemensamma bygghelger? Någon som vet hur de sköter sin ekonomi? Är dom en förening eller bara löst folk?
Pleu
Pleu
Kokerska
Kokerska

Age : 34
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-09-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Törna tor jan 21, 2010 5:49 am

Jag tror stendal består av mindre grupper, typ sagoberättaren och hertigen av stendal, värdshuset, stendalsgarde, handelshus, och grå vargarna. Om man skickar lite hintar till folk om att göra något liknande, prata med arr. så kan man ju tänka sig att ha ett gemensamt läger, á la skogsalvslägret.

Men jag föredrar pallisad.

Stendalsgardet är löst folk, ingen förening, vad jag förstår.

Hahaha... läste e kommentar från en kille (på EHs forum) om att bygga en mur. Några som vill försöka genomföra den idén? Det vore ju sååå passande för Stendal. ^^
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Pleu tor jan 21, 2010 6:22 am

Våra rekryter är ju bra på att bära sten, om vi skickar dit dom nu så är dom klara till lajvet! Razz

Skämt å sido, mur vore najs. Men material är inte lika najs att införskaffa. Handlar det bara om att stapla stenar så kan jag dock lätt lägga ett par helger på det. Razz
Pleu
Pleu
Kokerska
Kokerska

Age : 34
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-09-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Törna tor jan 21, 2010 9:12 am

Hmmm, vi kan kolla på stenpriset. Eller så fuskar vi. Frigolit ngn?
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Pleu tor jan 21, 2010 11:58 am

Sten är dyrt, samt tungt och jobbigt att frakta.

Frigolit, sure, men vem ska förvara _en hel jävla mur_ under tiden mellan lajven? Där har vi nog passerat gränsen för min fars tålamod iaf.
Pleu
Pleu
Kokerska
Kokerska

Age : 34
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-09-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Sverker tor jan 21, 2010 12:51 pm

Om man kan bygga en pallisad runt ett helt läger komplett med tre portar och två vakttorn (varav det ena är ungefär stort som ett lite större älgpass och det andra är som tre större älgtorn) på EHs Ödesvävslajv så borde man kunna bygga upp ngt liknande runt stendal. Lägret på Ödesväv är ungefär lika stort som området "innanför" Navlediket.
Sverker
Sverker
Holy Emperor
Holy Emperor

Age : 33
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  mrdoffe tor jan 21, 2010 12:56 pm

Pleu skrev:Men rent off är det inte speciellt troligt att det går att arrangera upp det på något vettigt sätt.

Det absolut bästa och enklaste vore ju om arr kunde bygga någon form av pallisad men det är väl inte alltför troligt.

...jag vet inte om du inser hur mycket jobb (och pengar) det faktiskt går åt att arrangera något som ett Eleria-lajv? Nej, det ingår inte i Arr att bygga upp en mur/pallisad; vi ska tänka på hur hus/tält ska stå så att det funkar för alla medverkande, så att det ser snyggt ut, så att man kan komma fram med ambulans/dylikt om något händer, på brandrisk, på intriger, på dass/offande ... och det är bara byn till.

Vill ni ha en pallisad runt Stendal så snacka ihop er med Gahne (om inte den bron redan är bränd); ni kan säkert få honom och hans småpöjkar att göra jobbet åt er.
mrdoffe
mrdoffe
Adel
Adel

Age : 34
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-06-08

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Pleu tor jan 21, 2010 2:55 pm

Doffe: Det var inte någon form av bitterhet i uttalandet även om jag inser i efterhand att det lätt kunde tolkas så. Jag förstår mycket väl att arr har fullt upp med tusen andra saker att både lägga tid och pengar på. Det jag menade var bara att en pallisad runt en by är något som man lätt kan se som "arrangörsgöra", en in-anledning att följa off-regler läggs lätt på arrangörerna eller hur? Smile

Ett samarbete mellan så många grupper som möjligt som planerar att bo i Stendal vore väldigt bra. Problemet är då åter igen pengar... (Initiativpott någon?)
Pleu
Pleu
Kokerska
Kokerska

Age : 34
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue100 / 100100 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-09-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Tilja tor jan 21, 2010 3:44 pm

Det vore trevligt att samla ihop lite stendalsbor och genomföra detta några helger. Skulle vara kul att lära känna lite folk innan lajvet.
Tilja
Tilja
Soldat
Soldat

Age : 33
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue10 / 10010 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Törna tor jan 21, 2010 3:48 pm

Vettigt. Skriv ett inlägg på deras tråd på (EH) forumet om att vi är intresserade av ett samarbete med att bygga upp en pallisad runt Stendal.

De vill säkert ha all hjälp de kan få. Såvida de inte vill genomföra hela projektet själva.
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Tilja tor jan 21, 2010 4:00 pm

Jag ser gärna att någon annan än jag samordnar det, eftersom jag bor ca 60 mil från aktuellt område.
Tilja
Tilja
Soldat
Soldat

Age : 33
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue10 / 10010 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Törna tor jan 21, 2010 4:03 pm

Jag tänkte egentligen bara att du skulle lägga in en post på deras forum om att vi var intresserade av att skapa en pallisad i Stendal, och ifall de vill samarbeta. Du behöver inte samordna hela projektet vid senare hand. Jag undrade bara om du kunde räcka ut en hjälpande hand åt grabbsen i gardet bredvid?
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Tilja tor jan 21, 2010 4:21 pm

Fixat ^^
Tilja
Tilja
Soldat
Soldat

Age : 33
Gardespoäng :
Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Left_bar_bleue10 / 10010 / 100Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter. Empty Sv: Hur man försvarar en by utan bygga hus i fyrkanter.

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet