Gardet Silfverdrake
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Silfverdrakarna till hösten

+7
Aska
Zmrzlina
Valaks Vargfot
Sgt Dierek
Törna
Stenulf
Jhoron
11 posters

Gå ner

Silfverdrakarna till hösten Empty Silfverdrakarna till hösten

Inlägg  Jhoron ons maj 19, 2010 12:28 pm

Hur ser det ut egentligen? Vem ska åka till hösten och som vad och i vilken grupp? Silfverdrakarna verkar vara i trångmål om jag har uppfattat situationen rätt. De flesta gamla spelade allt annat än soldater i ett soldatgarde och de nya (de som spelade soldater alltså) var otroligt underbemannade. Mycket prat i efterhand om att inte åka som soldat eller i en annan grupp eller inte alls. Jag vill höra folks synpunkter!

Jhoron
Soldat
Soldat

Age : 35
Gardespoäng :
Silfverdrakarna till hösten Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Silfverdrakarna till hösten Right_bar_bleue

Registration date : 09-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Silfverdrakarna till hösten Empty Sv: Silfverdrakarna till hösten

Inlägg  Stenulf ons maj 19, 2010 1:20 pm

Personligen tycker jag det är väldigt synd att fler inte planerar att komma med Gardet och som soldater. De flesta verkar dock vilja testa andra typer av roller och som soldat har man kanske inte världens bästa förutsättningar för rollspel heller. Det mesta soldaterna gjorde var ju att stå vaktpost, avvakta i sköldmuren och vänta i lägret...det är ju oxå i lägret som det inte blev så mycket annat än att sitta framför brasan eller hålla sig i tältet och offa.
Jag tänker definitivt komma som soldat till hösten och jag hoppas vi alla kan hjälpas åt att göra soldatroller som något roligare att spela på.
Kanske fler spel i lägret? Tärningsspel(schack fungerade ju bra och drog åt sig folk runtomkring), lite övningar och jag håller faktiskt med om förslaget att ta fram latex-träpinnar som man kan sparra med är en bra idé. Fast för den idéen behöver vi ju pengar...

Iaf så tror jag att vi som spelar soldater helt enkelt får ha engagemanget att göra mer utav soldatlivet och inte "göra en Stenulf" och vänta på att befälen hittar på något åt oss att göra Razz
Stenulf
Stenulf
Soldat
Soldat

Age : 34
Gardespoäng :
Silfverdrakarna till hösten Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Silfverdrakarna till hösten Right_bar_bleue

Registration date : 09-11-12

Till överst på sidan Gå ner

Silfverdrakarna till hösten Empty Sv: Silfverdrakarna till hösten

Inlägg  Törna ons maj 19, 2010 8:58 pm

Törna kommer. Delia kommer. Tindra kanske dyker upp. Skri eller Lilja kommer.

Frågan är väl egentligen vilka soldater som kan tänkas dyka upp.

Eftersom vi troligtvis inte kommer ha köksor så meddelar jag redan nu att vi förmodligen äter på värdshuset. Jag pallar inte laga mat. Framförallt har jag inte tid med det.

Som Stenulf sa: vi kommer behöva satsa på roligare aktiviteter. Om vi är underbemannade så som nu kan man räkna med längre vaktpass, dock under tak och sittandes med dricka, mat, spel och trevligt sällskap. Vi syr en pavve som vi ställer vid öppningen till stendal där folk kan sitta och ha det trevligt, samt stoppa allt ofolk som försöker ta sig in till byn. Ignorera folk om ni tycker dem är jobbiga. Se bara till så att de inte kommer in. Låter det bra?
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Silfverdrakarna till hösten Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Silfverdrakarna till hösten Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Silfverdrakarna till hösten Empty Sv: Silfverdrakarna till hösten

Inlägg  Jhoron ons maj 19, 2010 9:14 pm

Jag hade en idé som kanske kan fungera. Problemen som jag såg det var följande.
- Vaktpassen saknade någon som höll koll på tiden, vem som fick komma in och inte var otydligt, vad man skulle göra om någon sökte någon vid porten var krångligt osv.
- Eftersom vi var så få kunde vi aldrig lämna Stendal, varken för patrulleringar eller ens för att hämnas de våra eller rädda folk.
- Sköldmuren var oorganiserad och saknade ledare, det blev aldrig strid för befälen var fega och Grå var FÖR agressiv.
- Vi var alldeles för slappa i gardet. Folk gick runt utan vapenrockar och utan vapen.

Jag hörde ett ryckte att Martina inte skulle spela Kapten Törna nästa lajv, och jag vet inte om det stämmer (det får Martina svara på Razz ) men Jhoron stannar nog inte i gardet om inte Kapten Törna stannar.

Här är min idé; Jhoron startar i så fall ett Artariskt legoknekts förbund. Detta ger möjligheten till mer rollspelande utanför byn med patrulleringar, spaningsuppdrag, lönnmördaruppdrag, leveranser, eskortuppdrag, och i strid blir det flankerings och understöd (INTE som Grå, inga jävla självmordsuppdrag). Vi skulle vara proffessionella, militäristiska och framförallt, Artariska. Disciplinen, rasismen och respekten för adeln finns kvar (Jag spelar fortfarande Jhoron och vi är fortfarande Artarier).
Jag har funderat på en hyllning till Silfverdrakarna i loggan och en röd färg som sammanbinder truppen (och symboliserar blodet vi fått offra fram tills nu, speciellt de två kaptenerna).
Om byn fixar officiella paper på vem som får komma in och ut ur byn kan jag tänka mig att hjälpa till på vakten. Om Artariska armén är där kommer vi med glädje hjälpa till (mot ersättning förstås, jag vill se mer än 5 Gadd under ett helt lajv).

Jag och Aaron har pratat om den och är båda positiva till den eftersom vi fortfarande vill spela både Artarier och soldater men med mer frihet.
Dessutom har jag 3-4 vänner här som vill med på lajv och är mer än gärna med i gruppen. (En vill spela alv och eftersom Artaria släpper in dem så skulle det vara coolt med en alv i gänget, så länge det är unikt Wink).

Tankar, synpunkter?

Jhoron
Soldat
Soldat

Age : 35
Gardespoäng :
Silfverdrakarna till hösten Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Silfverdrakarna till hösten Right_bar_bleue

Registration date : 09-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Silfverdrakarna till hösten Empty Sv: Silfverdrakarna till hösten

Inlägg  Jhoron ons maj 19, 2010 9:17 pm

Törna skrev medan jag skrev mitt inlägg Razz.
Mitt förslag är bara om det inte kommer någon till Silfverdrake. Jag vet att det behövs mer vanliga soldater men jag vill nog ha högre rang än soldat om jag ska vara kvar. Jag vet att Törna hade mycket på axlarna och jag tar gärna över mycket av förpliktelserna och lastar av så gott det går.

Jhoron
Soldat
Soldat

Age : 35
Gardespoäng :
Silfverdrakarna till hösten Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Silfverdrakarna till hösten Right_bar_bleue

Registration date : 09-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Silfverdrakarna till hösten Empty Sv: Silfverdrakarna till hösten

Inlägg  Sgt Dierek tor maj 20, 2010 9:01 am

Jag kommer troligen inte åka i höst. Har åkt på EHs höstlajv i en halv evighet känns det och det tar upp mycket energi och tid. Det börjar bli dags att prova någonting annat i höst för ovanlighetens skull. Nu när Dierek är borta har jag ju faktiskt möjligheten, det är bara ett tillfälligt uppehåll. Så länge Silfverdraken finns kommer jag finnas med.
Sgt Dierek
Sgt Dierek
Sergeant
Sergeant

Age : 36
Gardespoäng :
Silfverdrakarna till hösten Left_bar_bleue15 / 10015 / 100Silfverdrakarna till hösten Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-10

Till överst på sidan Gå ner

Silfverdrakarna till hösten Empty Sv: Silfverdrakarna till hösten

Inlägg  Valaks Vargfot tor maj 20, 2010 1:16 pm

Valaks kommer i höst också. Han har ju lite grann och fixa med Razz Han här ju gift nu. Smile
Valaks Vargfot
Valaks Vargfot
Löjtnant
Löjtnant

Age : 35
Gardespoäng :
Silfverdrakarna till hösten Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Silfverdrakarna till hösten Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-27

Till överst på sidan Gå ner

Silfverdrakarna till hösten Empty Sv: Silfverdrakarna till hösten

Inlägg  Zmrzlina tor maj 20, 2010 2:46 pm

Felix vill återkomma. Kommer dit om jag kan; har föreställningar veckan efter och det kan ligga viktiga rep under lajvdagarna. Sad

(Jag är förvisso ingen silfverdrake inlajv, men väl föreningsmedlem och boende i lägret.)
Zmrzlina
Zmrzlina
Diplomat
Diplomat

Age : 37
Gardespoäng :
Silfverdrakarna till hösten Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Silfverdrakarna till hösten Right_bar_bleue

Registration date : 09-11-11

Till överst på sidan Gå ner

Silfverdrakarna till hösten Empty Sv: Silfverdrakarna till hösten

Inlägg  Aska tor maj 20, 2010 3:53 pm

Jag åker jättegärna med gruppen i höst också Smile Dock så börjar jag tröttna lite på rekrytsrollen (har ju ändå spelat Aska tre lajv i rad nu Razz) och kommer förmodligen att byta roll ;P Har hakat upp mig lite på idén att spela gycklare.. x)

Aska
Rekryt
Rekryt

Age : 29
Gardespoäng :
Silfverdrakarna till hösten Left_bar_bleue5 / 1005 / 100Silfverdrakarna till hösten Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-01

Till överst på sidan Gå ner

Silfverdrakarna till hösten Empty Sv: Silfverdrakarna till hösten

Inlägg  Törna tor maj 20, 2010 9:57 pm

Som Jhoron var inne på tycker jag definitivt vi ska satsa på att bli mer seriösa och mer frilansare. Vill dock varna för legoknecktsrollen:
Folk är sällan villiga att betala så mycket för beskydd. Och att gå runt och ragga jobb är inte jättekul. Men blir vi anställda av folk i byn kan vi väl tänka oss att vakta bättre. ^^

Btw: Einar dissade idén om papper och papperslösa. Men varför inte ha en lista på vilka som får komma in och inte? Lite vakt på Spy Bar känsla över det? ^^

Jag leker gärna kapten lite till, om ingen misstycker. Men jag behöver absolut avlastning. Vi kanske borde (när vi ändå är på en ambitiöst stadium) planera in lite träningspass? Sköldträning, svärdträning osv.
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Silfverdrakarna till hösten Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Silfverdrakarna till hösten Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Silfverdrakarna till hösten Empty Sv: Silfverdrakarna till hösten

Inlägg  Sgt Dierek tor maj 20, 2010 11:35 pm

Vet med viss erfarenhet att legoknektar finns så man kan gödsla med dem och de som har pengar på lajv brukar redan vara beskyddade. Bättre då att spela en grupp med mer egna privata agendor än vad de mer nationsinriktade och toppstyrda grupperna har. Spela något som kanske inte är bundet till en nation utan har andra dunkla syften. Det är fruktansvärt roligt att spela.
Sgt Dierek
Sgt Dierek
Sergeant
Sergeant

Age : 36
Gardespoäng :
Silfverdrakarna till hösten Left_bar_bleue15 / 10015 / 100Silfverdrakarna till hösten Right_bar_bleue

Registration date : 09-02-10

Till överst på sidan Gå ner

Silfverdrakarna till hösten Empty Sv: Silfverdrakarna till hösten

Inlägg  Arhtir tor maj 20, 2010 11:46 pm

vapenordrar exempelvis.
Arhtir
Arhtir
Sergeant
Sergeant

Age : 32
Gardespoäng :
Silfverdrakarna till hösten Left_bar_bleue19 / 10019 / 100Silfverdrakarna till hösten Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-20

Till överst på sidan Gå ner

Silfverdrakarna till hösten Empty Sv: Silfverdrakarna till hösten

Inlägg  Rora fre maj 21, 2010 2:56 pm

Jag kommer som Rora dagtid och spenderar tid med er, men när det börjar skymma så kommer Rora gå någon annan stans där man inte kan hitta henne... Hon kommer därför inte kunna ingå i er grupp "officiellt" utan är bara där och hjälper er/hänger med er dagtid.
Rora
Rora
Fältskär
Fältskär

Age : 32
Gardespoäng :
Silfverdrakarna till hösten Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Silfverdrakarna till hösten Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-19

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Silfverdrakarna till hösten Empty Sv: Silfverdrakarna till hösten

Inlägg  Valaks Vargfot fre maj 21, 2010 3:22 pm

Valaks Måste ju få umgås med sin fru! =P
Valaks Vargfot
Valaks Vargfot
Löjtnant
Löjtnant

Age : 35
Gardespoäng :
Silfverdrakarna till hösten Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Silfverdrakarna till hösten Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-27

Till överst på sidan Gå ner

Silfverdrakarna till hösten Empty Sv: Silfverdrakarna till hösten

Inlägg  Sote mån maj 24, 2010 5:27 pm

Jag borjar ocksa bli trott pa rekrytrollen och fan kan vi inte se till att INTE vara ett bygarde nasta lajv.
d[ skulle vi faktiskt kunna gora saker, har tankt mycket pa att rensa upp bland skogens saker som projekt, det e iallafall nagot som ligger i sotes och antagligen nagra andra i gardets drom.
Men om vi bara slipper vara bygarde och saledes slipper att vakta hela tiden kan vi faktiskt planera saker och gora saker.
Men ni andra om jag skulle bli soldat skulle det vara for bmwit?
ledsen for att jag inte har ett svenskt tangentbord, e pa en flygplats
Sote
Sote
Rekryt
Rekryt

Age : 28
Gardespoäng :
Silfverdrakarna till hösten Left_bar_bleue4 / 1004 / 100Silfverdrakarna till hösten Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-18

Till överst på sidan Gå ner

Silfverdrakarna till hösten Empty Sv: Silfverdrakarna till hösten

Inlägg  Zmrzlina mån maj 24, 2010 7:19 pm

Soldatgrupp med egna agendor, som föreslagits ovan, tror jag kan bli kul om gruppen har klara mål och tillvägagångssätt för dessa mål. Smile
Zmrzlina
Zmrzlina
Diplomat
Diplomat

Age : 37
Gardespoäng :
Silfverdrakarna till hösten Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Silfverdrakarna till hösten Right_bar_bleue

Registration date : 09-11-11

Till överst på sidan Gå ner

Silfverdrakarna till hösten Empty Sv: Silfverdrakarna till hösten

Inlägg  Rora tis maj 25, 2010 1:33 pm

Valaks Vargfot skrev:Valaks Måste ju få umgås med sin fru! =P

Menar du umgås eller "umgås"? Rolling Eyes

Vi får komma utveckla lite vad som skall ha hänt under sommaren och till nästa lajv. För mig så skulle det bli typ 30 gånger enklare om jag kan bo med Nascortex inlajv på lajvet. Det skulle också passa både Rora och Teja utmärkt rent rollmässigt, om det inte varit för att Rora gift sig med Valaks. Skall vi skapa en tråd på In-topic forumet och diskutera sommaren för det nyblivna paret? Jag tar och sätter igång med det när jag fixat klart årsredovisningen för vårt företag.... Shocked
Rora
Rora
Fältskär
Fältskär

Age : 32
Gardespoäng :
Silfverdrakarna till hösten Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Silfverdrakarna till hösten Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-19

http://www.frosthjarta.se

Till överst på sidan Gå ner

Silfverdrakarna till hösten Empty Sv: Silfverdrakarna till hösten

Inlägg  Valaks Vargfot ons maj 26, 2010 8:24 pm

Yes det kan vi göra Smile
Valaks Vargfot
Valaks Vargfot
Löjtnant
Löjtnant

Age : 35
Gardespoäng :
Silfverdrakarna till hösten Left_bar_bleue20 / 10020 / 100Silfverdrakarna till hösten Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-27

Till överst på sidan Gå ner

Silfverdrakarna till hösten Empty Påläggskalv

Inlägg  Grevinnan Drakhierta sön jun 05, 2011 2:13 pm

Jag har funnit en utmärkt rekryt här i Artaria vid namn Rickla. Han är ett riktigt soldatämne! Jag förväntar mig att ni omedelbart upptar honom i gardet till hösten!

Jag ber honom söka inträde hos Törna.

Grevinnan Drakhierta

Kontaktinformation till Rickla: hampus@handelsgillet.se


Grevinnan Drakhierta
Rekryt
Rekryt

Age : 55
Gardespoäng :
Silfverdrakarna till hösten Left_bar_bleue0 / 1000 / 100Silfverdrakarna till hösten Right_bar_bleue

Registration date : 09-04-17

Till överst på sidan Gå ner

Silfverdrakarna till hösten Empty Sv: Silfverdrakarna till hösten

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet