Gardet Silfverdrake
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Janils karaktärstips!

Gå ner

Janils karaktärstips! Empty Janils karaktärstips!

Inlägg  Törna mån feb 02, 2009 11:30 pm

Janil skrev:Den här tråden är främst riktad till dig som ska åka på lajvet med en helt ny roll men förhoppningsvis kan även ni andra få viss hjälp av den. Jag tänker här skriva lite tips och generella råd när det gäller skapande av karaktärer. Målet är förstås att alla ska kunna skapa roller som de trivs med och som fungerar bra, både för den individuella lajvaren och för arrangemanget i helhet. Även om man är van vid att skapa roller - och även om man redan har en roll - kan man i alla fall ta en titt på steg 5.


Steg 1 – Vad klarar jag av att spela?
Det allra första man bör fundera på är vad man själv klarar av att gestalta. Främst handlar det alltså om ens egna begränsningar, fysiskt såväl som psykiskt. Att missbedöma sina egna förmågor är ett vanligt misstag, särskilt bland nya lajvare. Om vi börjar med de fysiska begränsningarna har vi främst ålder och kroppsbyggnad. Man behöver inte alltid spela exakt sin egen ålder på lajv, man bör däremot välja en ålder som är logisk – som man kan ge sken av. Jag själv är 24 år men jag skulle kunna spela allt från 20 till 28 utan några större problem. Skenbar ålder är dock något som varierar kraftigt från person till person, vilket betyder att detta inte gäller för alla som är 24. Åldern påverkar i viss mån vad man är lämpad att spela. Vid 12 års ålder har man möjligtvis påbörjat en grundläggande vapenträning men man går knappast beväpnad. Rent generellt bör ens roll vid 15-16 års ålder ha lärt sig grunderna för någon form av yrke, till exempel soldat. Även om det är nybörjartolerans på lajven kan jag garantera att man får mycket mer respekt ifall man spelar någon form av lärling än om man spelar en femtonårig krigsveteran. När det gäller kroppsbyggnad finns det egentligen inte så mycket att tänka på för de som ska åka med gardet. Detta är främst något man bör tänka på så att man inte väljer att spela ett tvåmetersknytt eller en uruk-hai som bara når upp till midjan på folk. Visserligen borde väl riktiga soldater ha bättre styrka och fysik än vad normala lajvare har, men det är ju inte så svårt att spela mer vältränad än vad man är – särskilt inte eftersom alla andra också gör det. Med psykiska begränsningar menar jag att det till exempel är svårt att spela en roll som är modig ifall man själv är rädd. Jag själv gjorde det misstaget inför mitt första lajv. Det är inte helt lätt att vara modig de första gångerna man konfronteras med orcher och annat otyg. Ett annat personlighetsdrag som kan vara svårt att spela på är pratglad, särskilt ifall man är nybörjare och lite nervös.

Steg 2 – Rollens personlighet och den egna upplevelsen
När man väl har uteslutit vad man inte klarar av att spela kan det vara värt att fundera ut ett par grundläggande karaktärsdrag till rollen. Här är det förstås viktigt att överväga vad man själv vill ha ut av lajvet och vad man själv vill uppleva. Om man gärna vill kunna sitta på värdshuset och ha roligt kanske man inte ska välja att spela oresonligt bitter. När man väljer sina främsta karaktärsdrag kan det i många fall (särskilt för nybörjare) underlätta ifall man väljer sådana som man själv kan relatera till. Det kan vara svårt att spela engagerad i en fråga som egentligen inte berör ens person rent off. Däremot blir det lätt att spela på tankar som att ”kärlek är det viktigaste i världen” eller ”alla är lika mycket värda oavsett yrke” eller ”jag bryr mig bara om mig själv, alla andra får klara sig själva” ifall man själv har åsikter om sådant. Ens roll behöver absolut inte tycka samma sak som en själv – det fungerar lika bra att spela en roll som har exakt motsatt syn på saker och ting. Själva poängen är som sagt att det i många fall kan vara lättare att spela på något som man själv kan relatera till. Många har svårt att till exempel spela på religion eftersom det inte kan relateras till ens vardag. Det är förstås inte säkert att precis den här tekniken fungerar för alla. Givetvis kan det vara bra att tänka på att inte låna för mycket karaktärsdrag eller motsatta karaktärsdrag från sig själv. Två, tre stycken räcker en bra bit på vägen.

Steg 3 – Varför är min roll som den är, och vad leder det till?
Det är enkelt att bara skriva ner att ”min roll blir ofta arg”. Däremot ger det inte särskilt mycket djup till rollen, och egentligen inte så mycket att spela på heller. Om man däremot bygger vidare på personlighetsdraget genom att säga ”när min roll var ung var det aldrig någon som tog honom på allvar, därför blir han ofta arg” så har man desto mer. Om man sedan också lägger till ”och på grund av det får han sällan några vänner” så har man ännu mer. För att konstruera ett fullständigt karaktärsdrag behöver vi alltså tre saker: själva karaktärsdraget, varför rollen besitter karaktärsdraget, och vad det hela leder till. Hur lite man än vill erkänna det har alltså alla barn med hämndbegär mot orcher som dödade deras föräldrar en viss poäng i sina rollbeskrivningar. Genom att konstruera ett antal karaktärsdrag får man veta ganska mycket om rollen man ska spela. Med största sannolikhet börjar man efter en liten stund att berätta saker som inte hade en aning om ifrån början. Om man vill spela på att ens roll bakar osedvanligt goda kakor kan man skriva att ”min roll lärde sig ett hemligt recept från sin farfar, och eftersom kakorna blir så goda tyckte alla i rollens hemby om honom”.

Steg 4 – Rollens bakgrundshistoria
En rolls bakgrundshistoria kan var fylld av fartfyllda händelser eller så tråkig att man somnar när man läser den. Vilket som spelar egentligen ingen större roll. Inte heller längden spelar någon större roll. Till en första roll räcker det gott om man skriver ned en halv A4 i storlek 12, men det skadar ju givetvis inte att skriva mer. Man kanske inte vill skicka in allt till arrangörerna men det kan ju vara intressant att ha lite extra onödig fakta om ens roll. Försök i alla fall skapa en kort historia från att rollen har växt upp och fram till var den är idag. Mycket av innehållet får gärna utgöras av förklaringar till olika karaktärsdrag – annars fyller ju historien ingen funktion. Jag brukar ofta spela rollspel och hamnar nästan alltid i spelledarsitsen. För att hjälpa mina spelare att skapa roller har jag skrivit ihop en kort guide till hur man skapar en bakgrundshistoria. Även om den mest är anpassad för rollspelskaraktärer är det mesta även användbart på lajv. http://www.ugglandraken.se/filer/skaparoll.pdf

Steg 5 – Hur kommer det sig att min roll är i Navle, och varför gick den med i gardet?
Det finns ett oändligt antal olika skäl till att befinna sig i Navle. Dock kan dessa i princip generaliseras till ett tre alternativ:

  • Rollen råkade komma till Navle av en slump
  • Rollen har hela sitt liv bott i Navle
  • Rollen har blivit rekryterad till gardet



De flesta rollerna i Eleriakampanjen tycks bara ha vandrat in i Navle av en ren händelse. Det kan vara att man sökt sig till by för att få ett jobb, eller så har man bara haft vägarna förbi. Hur man än ser på saken gör detta att Navle blir en ganska trist by eftersom ingen egentligen bor där. Det finns ett fåtal människor som faktiskt bor i Navle. De kanske inte har bott där hela sina liv, men i alla fall några år. Problemet är att många av dessa lajvare slutar lajva och att väldigt få känner sig manade att spela roller som faktiskt är från trakten. Det finns absolut ingenting som hindrar att man skapar en helt ny roll som har bott i Navle hela sitt liv (eller i alla fall några år). Tvärtom är detta något som verkligen skulle bidra till kampanjen i helhet. Man kan lajva på att ens roll har haft ärenden annorstädes de senaste marknadsdagarna och att det är därför som ingen har sett rollen tidigare – eller så lajvar man på att man visst varit i Navle de senaste handelsdagarna, bara det att ingen egentligen har lagt märke till rollen. Jag rekommenderar alltså i första hand att ni som skapar nya roller skapar roller som är bofasta sedan tidigare. Om ni inte skapar roller med stark anknytning till Navle vore det bra om ni i alla fall skapade roller med någon form av relation till någon annan i gardet. Det kan vara att rollen tidigare har träffat på till exempel Janil/Valaks/Törna och att någon av dessa nu har sänt bud till er och frågat om ni vill komma och arbeta i Navle. Det kan också vara så att Janil/Valaks/Törna känner någon som har bett er att bege sig till Navle. Ett tredje intressant alternativ är att rollen tidigare träffat på och lärt känna någon i gardet, men att rollen nu bara kommit till Navle av en slump. Vad som helst är egentligen bättre än att rollen enbart råkat vandra in i Navle och sedan blivit rekryterad. Det ger inte så mycket att spela på som ifall rollen skulle känna någon sedan tidigare. Just i och med att Janil, Valaks och Törna blivit ombedda att rekrytera folk är det ju också fullt möjligt att dessa roller har sökt upp gamla bekanta etc.
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Janils karaktärstips! Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Janils karaktärstips! Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Janils karaktärstips! Empty Sv: Janils karaktärstips!

Inlägg  Törna mån feb 02, 2009 11:41 pm

Låt oss tacka Janil att han är så full av inspiration och kreativ anda när han har feber. Hurra för konstnärer! ^^

Hur som helst: Om ni funderar på namn till era karaktärer, försök hitta ett namn som beskriver er karaktär, snarare än att leta upp en quenya-simulator för att få coolaste namnet på lajvet. Det är för det första väldigt svårt att komma ihåg, vilket leder till det ena eller andra smeknamnet (eller snarare öknamnet), och sen blir det bara konstigt om just DINA föräldrar kunde alviska.

Mitt tips är att titta i almanackan eller söka på namnsdagar, ty dessa namn både är kända och lätta att komma ihåg jämfört med de alviska släktingarna. Och sen kan man ju alltid använda sig av ett tydligt attribut från din karaktär när du ska skapa ett namn. Ex, Ulv, Björn, Kol. Titta gärna i nordisk mytologi, där kan du hitta ett par riktigt bra namn: Frej, Tor (eller Torbjörn), Gramse osv.
Törna
Törna
Kapten
Kapten

Age : 35
Gardespoäng :
Janils karaktärstips! Left_bar_bleue25 / 10025 / 100Janils karaktärstips! Right_bar_bleue

Registration date : 09-01-17

https://gardet.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet